Nieuwsbrief  “De Schaaksenatoren”

Elke maandagmiddag om 14 uur komen een aantal schakers bijeen in een bovenzaaltje van de bieb in Voerendaal om daar 3 rapidpartijtjes van 25 minuten bedenktijd per persoon te spelen. De sfeer is ontspannen, deelnemen is belangrijker dan winnen. De deelnemers zijn vooral leden van SV Voerendaal, maar ook van SV Schaesberg. Ook doen er enkele thuisschakers mee. De meeste deelnemers zijn 60 plussers, onze oudste deelnemer is bijna 100 jaren oud: Thei Holka. En pas op, als je tegen hem schaakt. Onoplettendheid wordt direct door hem afgestraft!!

Wij spelen met materiaal van SV Voerendaal, dat elke maandag door Roger (Hünen) en Bert (Smeets) aangedragen wordt. Roger maakt per ronde de indeling via het programma Sevilla. Wij hebben afgesproken om telkens na vier ronden een stand op de site van SV Voerendaal te publiceren. Dit is de eerste publicatie, als volgt:

Je ziet, dat niet iedereen 12 partijen gespeeld heeft. Roger kijkt gewoon wie er is en maakt op grond daarvan de indeling. En wint meestal daarna al zijn partijen op een enkele remise of nederlaag na.

Wij zijn heel erg blij met onze huidige locatie – de bieb in Voerendaal, vlak naast de Borenburg. Nadat een paar jaar geleden verblijf in café Keulen onmogelijk bleek hebben wij in het clubgebouw van de tennisvereniging van Bert Smeets gespeeld. Ook hebben wij een aantal jaren zomers in de tuin van Frans Héman gespeeld. Frans is, met ondergetekende, initiatiefnemer van de schaaksenatoren. En Frans verblijft een groot deel van het jaar niet in Voerendaal, maar zodra hij weer hier is speelt hij mee.

In de coronatijd hebben wij onze competitie gespeeld op Chess.com. Dus één van ons, meestal Bert Smeets, organiseerde elke maandagmiddag een senatorentoernooi. Zo komt het dat na de coronatijd veel van de deelnemers vrienden van elkaar op Chess.com zijn gebleven. En is er een band door middel van de Chess.com puzzels ontstaan. Mijn Chess.com-vriendenlijstje bestaat vooral uit huidige of voormalige schaaksenatoren, maar ook uit anderen: bijvoorbeeld Frank Clevers, voormalig voorzitter van de LiSB en Frank Tijdeman, een Noordhollandse schaakvriend.

Die doen dus ook mee in “mijn” puzzelcompetitie, waarvan de stand als volgt is:

Bij mijn weten heeft Frans Lipperts nog nooit meegedaan aan een Chess.com puzzel. En heb ik Gerard van Kan gevraagd of hij – als hij geïnteresseerd is in het oplossen van puzzels – Chess.com vriend van mij wil worden. Wij spraken elkaar afgelopen maandag en ik denk dat Gerard dat ook gaat doen. Eerst kijken of de puzzels hem bevallen.

De ratingcijfers (zie onder de score) komen uiteraard niet overeen met de KNSB rating. Die zijn veel lager. Ook hebben niet alle deelnemers evenveel puzzels opgelost.

Schaakvrienden, dit was het weer voor even. De volgende nieuwsbrief zal over ongeveer 4 weken verschijnen.