Zuid-Limburg 4 – Eindhoven 2 – uitslag 3-5

(door Max Mannheims)

Zaterdag 12 oktober een ware schaakhappening in Merode te Stein. Alle teams van Zuid-Limburg speelden thuis in een volle zaal. Dat blijft altijd een prachtig gezicht en zie je tegenwoordig niet meer zo vaak. Opvallend was dat veel jonge jongens en meisjes van Indiaase afkomst meededen. Goed voorbeeld doet goed volgen zullen we maar zeggen!

Als 4e team traden we aan tegen het sterke Eindhoven 2, waar we in het verleden al vaker tegen hadden gespeeld . Vooraf wisten we dat het een harde strijd zou worden.

Opstelling:

Zuid Limburg 4RatingEindhoven 2RatingRonde 2
Haren van, M.A.R. (Marcel)2084Perrenet, J.C. (Jacob)19180 – 1
Voigt, I. (Ingrid)1960Bosscher, J.K. (Hans)19521 – 0
Frenken, M.J.P. (Marcel)2046Ponomarev, I.A. (Ivan)20120 – 1
Winkels, M.P.M. (Marcel)1920Serton, R. (Rudi)19600 – 1
Vaassen, J.M. (Jack)1976Hurk van den, J.P.A.M. (Hans)1947½ – ½
Willen, R.A.C. (Ronny)1860Anema, W.J. (Walter)19071 – 0
Halmans, L. (Paul)1878Schellingerhout, N. (Nico)1893½ – ½
Mannheims, M. (Max)1800Ganeshram, N. (Nirupa)17870 – 1
Gemiddelde Rating:1941Gemiddelde Rating:19223-5

Als eerste was Marcel Winkels klaar, om 15.00 uur konden de stukken al in de doos. Hij had helaas iets overzien waardoor stukverlies en de partij meteen kansloos was (0-1).

Paul Halmans een nieuwkomer binnen onze vereniging (oud speler van Hoensbroek Max Euwe) speelde een heel gedegen partij met zwart en behaalde een mooie remise tegen Schellingerhout. Van Paul zullen we in de toekomst nog veel horen omdat zijn schaakpotentie door een drukke baan en een jong gezin nog niet volledig ten bloei is gekomen. Paul kan in de toekomst menig sterke speler pootje lichten (½-1½).

Marcel van Haren kwam tegen Jacob Perrenet in een zeer gesloten stelling terecht waarin hij steeds verder werd verdrukt en uiteindelijk tegen deze ervaren speler het loodje moest leggen (½- 2½).

Daarna gaf Ingrid ons het goede voorbeeld en weer enige hoop op een goede einduitslag in een heel sterke partij won ze van de oude routinier Hans Bosscher (1½ – 2½).

Jack speelde zoals van hem gewend een zeer stabiele partij. Zelf vond hij dat hij iets slechter uit de opening was gekomen maar al snel had hij dat recht gezet. Jack is een zeer ervaren speler waar ieder team altijd op kan bouwen. Hij geeft niet snel iets weg (2-3).

Daarna verloor ik mijn partij met London systeem tegen Pirc defense tegen een jonge Indiaase meid. Zelf dacht ik gedurende driekwart van de partij dat ik goed stond, maar ik weet niet of dit zelfoverschatting of wishfull thinking was, maar mijn aanval sloeg niet door. Deze jonge vrouw speelde heel geduldig en nauwkeurig, gaf geen krimp, bleef meer dan drie uur roer- en emotieloos achter het bord zitten en strafte mijn spelopzet genadeloos af. Voortaan maar niet meer London spelen, is meer iets voor snelschaakpartijen om een tegenstander te verrassen (2-4).

Op bord 6 speelde Ronny een mooie gelijkwaardige partij waarin het nog niet zo duidlijk was wat het eindresultaat zou zijn. De tegenstande liet zich echter pardoes mat zetten door Ronny, Bravo! (3-4).

Marcel Frenken was nog tot het laatst in een hevig gevecht verwikkeld met Ivan Ponomarev. Marcel had een mooie stelling met duidelijke winstkansen. Helaas ging Marcel op de 40e zet door de vlag. Heel bitter voor hem en voor ons als team. In plaats van 4-4 werd het uiteindelijk 3-5.

Volgende keer beter!

meer artikels