Nieuwbrief “De Schaaksenatoren” (nov. 2024)

Thei Holka (schaaksenator van bijna 100 jaar) opent het nieuwe zorgcentrum van Douvenrade!

Thei woont geheel zelfstandig in Douvenrade, in een appartement voor ouderen; meestal haal ik hem daar op de maandagmiddagen op en gaan we samen schaken bij de schaaksenatoren. En breng hem ook weer naar huis. Soms een beetje moeizaam omdat er een nieuw zorgcentrum gebouwd wordt en de bouwactiviteiten het moeilijk maken om de flat van Thei te bereiken. Het nieuwe zorgcentrum van Douvenrade bestaat uit vijf woonlagen met ieder 21 kamers en een gezamenlijke huiskamer per etage. Per etage worden er bewoners met somatische zorg (intensieve lichamelijke zorg) verzorgd en/of bewoners met dementie. De namen van de afdelingen herinneren aan het mijnverleden van Heerlen: Emma, Hendrik, Julia, Laura en Maurits. De vergaderruimtes krijgen de namen Koempel, Lange Lies en Lange Jan. De Gasterie wordt Oranje-Nassau en de multifunctionele ruimte D’r Pungel.

6 november a.s. zal de begane grond en de eerste twee verdiepingen van het nieuwe zorgcentrum in gebruik worden genomen. Onze Thei zal die dag de opening verrichten van het nieuwe gebouw op het terrein van Doevenrade. Uitgerekend Thei omdat hij eerdaags 100 jaar wordt. Dat zal op 15 december a.s. zijn.

Veel meer over het leven van Thei is in 2023 geschreven door Camiel Peerlings en is te lezen in de serie Portretten op de website van SV Voerendaal.

Troostrijke (?!) gedachte over ouder worden

Procentueel word je op 100-jarige leeftijd veel minder snel oud dan jongeren: zo wordt Thei van 99 jaar 100 jaar oud, en dat is een stijging van 1,01%. Ikzelf bijvoorbeeld hoop volgende zomer 89 jaar te worden, en dat is een stijging van 1,14%. Als mijn kleinzoon Daniël vader wordt en dat kindje wordt 2 jaar, dan is dat een stijging van 100%. Conclusie: hoe hoger je leeftijd des te minder snel je ouder wordt. Leuk smoesje!

Hoe gaat het met de schaaksenatoren?

Ronduit: heel goed! Wij zijn nu intussen met 14 schakers, die min of meer regelmatig op de maandagmiddagen komen schaken. Fred Schotanus (SV Schaesberg) en Robert Horbach spelen sinds kort mee en ook Gert Deichmann heeft de draad weer opgepakt. De gemiddel-de opkomst ligt nu tussen de 10 en 12 deelnemers, dus de zes spellen waar wij over kunnen beschikken zijn tot nu toe net genoeg.

De gesprekjes van de schaaksenatoren tussen de partijen door zijn vaak de moeite waard. Zo ving ik laatst een gesprekje op tussen naar ik meen Hans en Frans Lipperts. (Wij hebben nu 2 Fransen, 2 Fred’s en 2 Bert’s in ons midden). Hans en Frans hadden het uiteraard over schaken en de mogelijkheden om het schaken over te dragen. Het aantal informatiedragers is de laatste jaren sterk toegenomen. Toen ik begon in clubverband te spelen was het vooral in gedrukte vorm: boeken (in mijn geval veelal door de grote Max Euwe geschreven), tijdschrif-ten, de “Losbladige” enz. Nu zijn daar de e-books bijgekomen, handig om voor studiedoel-einden te gebruiken omdat je dan niet bij het boek de partijen uit je database hoeft op te zoeken om met de studie te kunnen beginnen. Maar ook zijn er tegenwoordig schaakboeken met een QR code, die de hele partij weergeeft en niet te vergeten de DVD’s van Chessbase. Eigenlijk een overvloed aan mogelijkheden.

Maar de twee schaaksenatoren waren het eens: het traditionele boek is voor hun (en ook voor mij) de beste informatiedrager!

Dan nu de eindstand van de laatste, alweer de 33e periode:

Zoals gebruikelijk staat Roger weer aan de leiding en hebben vooral Jeroen en Hans een uitstekende periode achter de rug. Trouwens, Jeroen vertelde nog dat hij uit Chess.Com gegooid is omdat hij (zonder zich daarvan bewust te zijn) te veel computerzetten speelde.

Wij hebben dus een Hans Niemann (zie bovenstaande foto) in ons midden! Maar laten wij daar maar geen discussie over beginnen.

Dat was het weer voor dit keer.

Schaakgroeten van Fred Tammen