Laatste clubavond afgesloten met simultaan Siem van Dael

Donderdag 27 juni was de laatste clubavond van het schaakseizoen in de Borenburg en werden door Henk Gommer de prijzen bekend gemaakt van de seniorencompetities (regulier, rapid en snelschaken). Hierbij werd, net als vorig seizoen, een overall-klassement opgemaakt met bijbehorende prijsjes, waarbij de resultaten per competitie bij elkaar gevoegd worden.  Hiervoor wordt de volgende optelsom gehanteerd: 1e in de reguliere competitie 20 punten, 2e 18 punten, 3e 16 punten etc. De 10e plek levert dan nog 2 punten op. Voor de rapid en snelschaken gelden de punten van plek 1 tm 10, met 10 punten voor nr 1, 9 voor nr 2, etc. zodat nr 10 nog 1 punt krijgt.

Eindstand overall klassement interne competities seizoen 2023-2024
PlaatsNaamPunten
1Henk Temmink38
2Bob Merx37
3Camiel Peerlings24
4Ruud Lemmers23
5Tom Vrouenraets18
6Johanna Sturm15
7Roger Hünen15
8Hans Dam15
9Bert Smeets12
10Theo Pluijmen8
11Bert Klunder4
12Max Alvarez3
13Maarten-Jan Oosterman3
14Guus van den Akker3
15Henk Gommer2

Ook dit seizoen was Henk Temmink de winnaar, alhoewel met een minimale voorsprong. Henk werd op de hielen gevolgd door Bob Merx en Camiel Peerlings, die lang niet alle competitieronden kon meespelen, volgde op de 3e plek.

Op de foto’s worden Henk en Camiel door Luc Zimmermann gefeliciteerd. Helaas was Bob vanwege ziekte afwezig. In totaal werden er 10 prijzen in het overall-klassement uitgereikt.

Na het officiële gedeelte werd Siem van Dael (speler van Zuid Limburg 1) door Luc Zimmermann welkom geheten. In het kort werden voor eenieder de regels van het simultaanschaak uitgelegd, waarna Siem het gelijktijdig opnam tegen 11 opponenten. Siem koos ervoor om tegen iedere tegenstander een andere beginzet te spelen, en variëreerde alle mogelijkheden tussen 1. Pf3, tot 1. b3. Na ruim een uur spelen, moesten de eerste spelers al capituleren. Als laatste speler wist Henk Gommer stand te houden, maar moest in een ingewikkeld eindspel met dame, en toren en pionnen de eer aan Siem laten. Uiteindelijk wisten Camiel Peerlings en Tom Vrouenraets van Siem te winnen, en boekte Ruud Lemmers een plusremise; daarmee behaalde Siem een score van 8½ uit 11.

Na afloop werd er door enkele clubleden met Siem aan de bar nog na gesproken. Hierin gaf Siem aan dat hij meteen de dag daarna vertrok naar een open-toernooi in Servië. Al met al was deze simultaan een geslaagde afsluiting van het schaakseizoen 2023-2024.

meer artikels